maandag 21 april 2014

Smullen van de Foodswap


Een foodswap? Wasda?
Nou, ik swapte food. Ehm huh?
Je meldt je aan bij de organisator, in dit geval Priscilla van http://www.priscillicious.com/
Zij verzon een aantal opdrachten en van haar krijg je een swapmaatje. Degene voor wie je het pakket maakt. 
Een soort surprise eigenlijk.

Deze foodswap stond in het teken van pasen. (Ik heb ondertussen al meegedaan aan een stuk of 4/5 foodswaps).
We kregen 5 opdrachten die te maken hadden met pasen.
1) zoete broodjes
2) jam of compote, eventueel voor op de zoete broodjes.
3) chocola, uiteraard
4) paashaas, eetbaar of niet, gekocht of zelfgemaakt, alles mocht.
5) iets hartigs met ei.

Bij mijn lootje hoefde ik alleen maar rekening te houden met een tarwe allergie. Spelt mocht gelukkig wel.

Ik wist al meteen dat ik Hot Cross Buns ging maken. De andere opdrachten heb ik nog een hele tijd over nagedacht.
Overigens was dit de eerste keer dat alles heel gemoedelijk en zonder stress ging. Ik begon op maandagavond met bakken en dingen klaarmaken, waardoor ik dinsdag (verzenddag) geen stress had. Dit keer had ik ook echt tijd om foto's te maken. Door alle stress de andere keren vergat ik dat en concludeerde ik nadat ik de doos had ingepakt dat ik geen foto's had gemaakt. 

Ik maakte dus Hot Cross Buns van speltmeel met cranberry's, rozijnen, sinaasappel geglazuurd met abrikozenjam. Ik gebruikte het recept van The Gourmet Belle http://www.thegourmetbelle.com.au/blog/spelt-hot-cross-buns/2013/03/27/



Voor de jamopdracht gebruikte ik het recept van A House In The Hills http://ahouseinthehills.com/2014/01/28/raspberry-chia-jam/ Een frambozen- chiazaadjes jam. Ontzettend simpel om te maken en wij vonden hem erg lekker.



De chocolade opdracht. Ik had ontzettend veel ideeën, maar ik kon niet kiezen. En daar kwam ineens een fijne blogpost van Anki op www.zilverblauw.nl. Een witte chocoladefudge met frambozen. Witte chocolade is mijn lievelings en ik kon het al bijna proeven.  Voor het recept: http://www.zilverblauw.nl/2014/04/08/white-chocolate-fudge/



De paashaas opdracht was ook een lastige. Wat ga ik maken? Totdat ik me bedacht dat het natuurlijk ook iets niet eetbaars mocht zijn. Ik had ergens een tijdje geleden een leuke konijnenslinger gezien en die kwam ineens weer bovenborrelen. 



De laatste opdracht had ik van te voren ook al redelijk in mijn hoofd zitten. Ik ging quiches maken. Maar toen las ik over de tarwe allergie, dacht ik oei. Aangezien ik kant en klaar bladerdeeg altijd wel erg fijn vind voor quiches. Mijn zoektocht duurde een hele tijd en ik kon niks vinden naar mijn zin. Tot 2 dagen voor de verzenddatum. Ik kwam ineens crustless quiches tegen. Neem een muffinvorm, doe er groenten, kaas en eventueel wat ham of spek in. Doe er wat ei overheen en klaar is kees. Heel lekker, heel simpel en heel handig voor picknicks of foodswaps.


En uiteraard kreeg ik ook een mooi pakket!  Wat hebben wij gesmuld van het pakket wat Priscilla, yep de organisator, voor oms maakte. De man was thuis aan het werk en het pakket kwam vlak voor de lunch.

Ik kreeg Deense kardemom broodjes, maanzaad bagels, mango-limoenjam, zelfgemaakte chocoladerepen en voor ieder kind een chocoladepaashaas en gehaakte paashaasjes. Die laatste maakte ik aan een touwtje, waardoor we toch nog wat paasversiering in huis hadden afgelopen dagen.
Gelukkig kreeg ik de recepten voor de broodjes en bagel, want oh wat hebben wij ervan gesmuld!



Wat een goede details, zelfs de m&m's hebben paashazenoren!



En nu is het even klaar met al die zoetigheid, vanaf morgen weer groente en fruit.
Zei ze, terwijl ze genoot van de laatste stukjes chocolade.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten